Με κομμένα τα φτερά οι αεροπορικές – Παρέδωσε την άδειά της η Hellas Jet, παλεύει η Athens Airways


Καθαρά αμυντική τακτική, προκειμένου να αποφύγουν τα χειρότερα, υιοθετούν οι εγχώριες αεροπορικές εταιρείες. Η μείωση και ο εξορθολογισμός αεροσκαφών και προορισμών αποτελούν τους κανόνες της νέας εμπορικής πολιτικής των εν ενεργεία αεροπορικών εταιρειών της χώρας.

Ήδη οι δύο πρωταγωνιστές του κλάδου, οι Aegean Airlines και Olympic Air, προχώρησαν σε σημαντική μείωση δρομολογίων (η Aegean εξυπηρετεί 5 λιγότερους προορισμούς, μειώνοντας το στόλο της κατά 7 αεροσκάφη, ενώ η ΟΑ έκοψε 3 δρομολόγια), αναμένοντας την τελική ετυμηγορία της Ε.Ε. περί της συγχώνευσής τους. Σε ασφυκτικό κλοιό βρίσκονται και οι μικροί του κλάδου.

Η Hellas Jet, του πρώην στελέχους της TWA Δημήτρη Μάραντου, η οποία πριν από μερικούς μήνες έκανε σκέψεις για τακτικές πτήσεις, ανέστειλε προσωρινά τη λειτουργία της. Αντιστοίχως, η Athens Airways του επιχειρηματία Σάκη Ανδριανόπουλου (Helesi), γράφοντας ήδη ζημιές 10 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις 11 εκατ., παλεύει για τη βιωσιμότητά της, ενώ σε καθαρά περιφερειακό ρόλο περιορίζονται οι Astra Airlines (Θεσσαλονίκη) και Sky Express (Κρήτη).

Η Astra Airlines ελέγχεται από το μεσίτη αεροσκαφών Γιάννη Ζλατάνη, ενώ η Sky Express από τον πρώην πιλότο του Ανδρ. Παπανδρέου Μιλτιάδη Τσαγκαράκη.

Μικρή αγορά

Στην Ελλάδα με τη μικρή αγορά των 6,5 – 7 εκατ. επιβατών εσωτερικού, ο ανταγωνισμός περιορίζεται στο δίπολο Olympic Air – Aegean Airlines. Όλες οι εναπομείνασες εταιρείες (Athens Airways, Sky Express, Astra Airlines, Hellas Jet, Athens Imperial) απλώς συμπληρώνουν το παζλ, προσπαθώντας να επιβιώσουν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα η Athens Airways.

Αν και ξεκίνησε με αρκετές φιλοδοξίες και παραλίγο να εξελιχθεί σε σοβαρό διεκδικητή της κρατικής Ολυμπιακής, σήμερα αντιμετωπίζει σοβαρό κίνδυνο βιωσιμότητας. Η πρωτοφανής (για τα ιστορικά δεδομένα) απόφαση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας να κηρύξει έκπτωτη την Athens Airways από 9 άγονες γραμμές και να την αποκλείσει από κάθε μελλοντικό διαγωνισμό, έπληξε καίρια την υστεροφημία, αλλά και την επιχειρησιακή λειτουργία της ιδιωτικής εταιρείας.

Στον πρώτο υπερδωδεκάμηνο ισολογισμό, η Athens Airways παρουσίασε κύκλο εργασιών 15,7 εκατ. ευρώ, ζημιές προ φόρων 10,5 εκατ. και υποχρεώσεις 11,8 εκατ. Το 2009 πραγματοποιήθηκε αύξηση κεφαλαίου, αλλά λόγω των ζημιών τα ίδια κεφάλαια στη λήξη της χρήσης ανέρχονταν σε 117.000 ευρώ.

Στις παρατηρήσεις της εταιρείας αναφέρεται ότι το Υπουργείο Υποδομών την κήρυξε έκπτωτη σε 9 άγονες γραμμές, με αποτέλεσμα να κινηθεί νομικά για την αποκατάσταση της φήμης και της αξιοπιστίας της, με δικάσιμο στις 25/1/2011. Ανεξαρτήτως του μέλλοντος της Athens Airways, ο εγχώριος αεροπορικός χάρτης μετρά ήδη μια απώλεια. Η Hellas Jet, η οποία σκόπευε στις αρχές του έτους να εξαγγείλει πρόγραμμα τακτικών πτήσεων, ανέστειλε προσωρινά τη λειτουργία της.

Η εταιρεία στο κοντινό παρελθόν διέθετε 2 Airbus A 320, τα οποία μίσθωνε κατά περιόδους στις κρατικές Ολυμπιακές Αερογραμμές, εξασφαλίζοντας μερικώς τη βιωσιμότητά της. Ωστόσο η εταιρεία ως τα τέλη του 2008 είχε συσσωρεύσει ζημίες 48 εκατ. ευρώ, ενώ οι υποχρεώσεις σε προμηθευτές άγγιζαν τα 7 εκατ. ευρώ.

Σε καθαρά περιφερειακό ρόλο έχουν περιοριστεί η Sky Expess (έχει έδρα τη Κρήτη) και η Astra Airlines (Θεσσαλονίκη), οι οποίες έγιναν γνωστές στο επιβατικό κοινό όταν ανέλαβαν τη διεξαγωγή ορισμένων άγονων γραμμών. Αντιστοίχως, όνειρο θερινής νυκτός παραμένει η επιδίωξη της Hellenic Imperial να πραγματοποιήσει τακτικές πτήσεις, εξαιτίας ίσως του γερασμένου στόλου αεροσκαφών της.

Αναμένεται έγκριση της Ε.Ε. για τη συγχώνευση των δύο ισχυρών

ΟΛΑ τα βλέμματα της εγχώριας αγοράς αερομεταφορών έχουν στραφεί γύρω από τη συγχώνευση της Olympic Air με την Aegean Airlines. Οι αρμόδιες κοινοτικές αρχές αναμένεται να έχουν απαντήσει, θετικά ή αρνητικά, ως τον προσεχή Δεκέμβριο.

Τα επιτελεία των δύο εταιρειών εργάζονται νυχθημερόν προκειμένου να πείσουν την Ε.Ε. και δη την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι «η συγχώνευσή τους δεν αποτελεί μονοπώλιο». Όπως φανερώνουν οι δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις των δύο εταιρειών, η συγχώνευση αποτελεί μονόδρομο.

Ενδεικτικό είναι ότι η Aegean στο πρώτο εξάμηνο του έτους παρουσίασε ζημιές προ φόρων 32 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 13 εκατ. το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Κατά την εξαμηνιαία ενημέρωση των αναλυτών, η διοίκηση της Aegean Airlines αναφέρθηκε στην πλεονάζουσα χωρητικότητα (capacity) που καταγράφηκε τους προηγούμενους μήνες και οδήγησε τους αερομεταφορείς στη μείωση των τιμών των εισιτηρίων, λόγω της χαμηλής ζήτησης. Γι’ αυτό το λόγο, η εισηγμένη μείωσε το στόλο στα 26 αεροσκάφη έναντι 33, επιστρέφοντας τα Avro και τα ελικοφόρα ATR. Σε αντίστοιχες κινήσεις έχει προβεί και η Olympic Air, η οποία πιθανότατα θα αποδεσμεύσει αρκετά Airbus.

Στο πρώτο εξάμηνο του έτους ο όμιλος της Olympic (Olympic Air, Olympic Handling, Olympic Engineering) απέβη ζημιογόνος κατά 80 εκατ. ευρώ, με συνολικές πωλήσεις 190 εκατ. ευρώ. Μη ασφαλείς πληροφορίες φέρουν ξένους αερομεταφορείς να έχουν εκφράσει ενστάσεις γύρω από την επικείμενη συγχώνευση ΟΑ – Aegean. Όπως είναι φυσικό, ενστάσεις δεν έχει εκφράσει η γερμανική Lufthansa, η οποία συνέδραμε την είσοδο της Aegean στην Star Alliance. Ίσως η έξοδος της Olympic Air από διάφορους ευρωπαϊκούς προορισμούς να αποτελεί ένα πρώτο βήμα ένδειξης καλής θέλησης.

Του Φώτη Φωτεινού

ΠΗΓΗ| ΙΣΟΤΙΜΙΑ

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Με κομμένα τα φτερά οι αεροπορικές – Παρέδωσε την άδειά της η Hellas Jet, παλεύει η Athens Airways

  1. Ο/Η Dimitris 58 λέει:

    Πάω στοίχημα στο τέλος όλοι και όλα θα ανήκουν στην Lufthansa……

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s