Θρίλερ με τη συγχώνευση OA – Aegean-Επιπρόσθετα στοιχεία ζήτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή


Τα «φρέσκα λιβάδια» καθορίζουν την τύχη της συγχώνευσης των OlympicAirκαι AegeanAirlines. Το δικηγορικό γραφείο των Βρυξελλών «Freshfields», με εξειδίκευση σε θέματα ανταγωνισμού, διαχειρίζεται το φάκελο της συγχώνευσης των δυο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών.

Το έργο του εξαιρετικά δύσκολο, έπειτα από τις τελευταίες δηλώσεις του Επιτρόπου για τον Ανταγωνισμό Χοακίν Αλμούνια. «Η μεγάλη δυσκολία είναι ότι οι δύο εταιρείες κρατούν σχεδόν όλη την εσωτερική αγορά στην Ελλάδα», ανέφερε ο Ευρωπαίος επίτροπος, παρομοιάζοντας τις ΟΑ και Aegean με τις ιρλανδικές Ryanair και Aer Lingus.

To 2007, η Ε.Ε. σταμάτησε την επιθετική εξαγορά της Aer Lingus από την εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair, του «ιδιόρρυθμου» Μάικλ Οʼ Λίρι.

Σύμφωνα με την Ε.Ε., η περίπτωση των ΟΑ – Aegean παρουσιάζει σημαντικές ομοιότητες, παρόλο που τα μεγέθη των υπό εξέταση εταιρειών είναι τελείως διαφορετικά (250 και πλέον αεροσκάφη οι Ryanair και Aer Lingus μαζί, μόλις 4045 οι ΟΑ και Aegean), όπως και η γεωγραφία των δυο χωρών (5-8 αεροδρόμια η Ιρλανδία, 42 η Ελλάδα).

Παρά ταύτα, ο Ευρωπαίος επίτροπος έστειλε στις δυο εταιρείες ένα ξεκάθαρο μήνυμα: «Επαναπροσδιορίστε τα βασικά χαρακτηριστικά της συγχώνευσής σας, αλλιώς θα έχετε την τύχη της Ryanair». Οlympic Air και Aegean Airlines ελέγχουν το 95% της αγοράς εσωτερικού. Αυτό, διότι η Athens Airways του επιχειρηματία Σάκη Ανδριανόπουλου ανέστειλε τη λειτουργία της, η Astra Airlines του μεσίτη αεροσκαφών Γιάννη Ζλατάνη έχει μια μόνο άγονη γραμμή (διαθέτει 2 αεροσκάφη 112 θέσεων) και η Sky Express, του πρώην πιλότου Μιλτιάδη Τσαγκαράκη, επιχειρεί με ελικοφόρα 29 θέσεων. Ασφαλώς, οι προαναφερθείσες εταιρείες δεν αποτελούν ανταγωνιστικά μεγέθη για τις ΟΑ και Aegean.

H κατάσταση στο εσωτερικό θα άλλαζε εντελώς εάν δραστηριοποιούνταν μια μεγάλη εταιρεία του εξωτερικού, όπως η easyJet. H βρετανική εταιρεία χαμηλού κόστους θα μπορούσε να εισέλθει στην εσωτερική αγορά, εφόσον έπεφταν δραματικά τα τέλη του «Ελ. Βενιζέλος» ή δημιουργούνταν νέο αεροδρόμιο στην Αττική.

Ωστόσο, όλες οι ανωτέρω προοπτικές στηρίζονται σε υποθέσεις. ΟΑ και Aegean διατηρούν δεσπόζουσα θέση στην εσωτερική αγορά και, εφόσον επιθυμούν να συγχωνευτούν, οφείλουν να επαναπροσδιορίσουν τα αρχικά τους σχέδια. Αναλυτές της αγοράς επισημαίνουν ότι οι δυο εταιρείες πρέπει να παραχωρήσουν αρκετά δρομολόγια (slots) εσωτερικού και εξωτερικού. Ωστόσο, υπάρχει πληθώρα εσωτερικών δρομολογίων, καθότι δεν είναι δύσκολο να αποκτηθούν οι χρονοθυρίδες τους, κάτι το οποίο γνωρίζουν καλά στην Κοινότητα.

Η έλλειψη σοβαρού ανταγωνισμού ώθησε νομικούς συμβούλους να προβάλλουν τα επιβατικά πλοία ως «ανταγωνιστικό μέσο».

Κι αυτός ο ισχυρισμός φαίνεται ότι κατέπεσε, με δεδομένο ότι η ΜIG και η Τράπεζα Πειραιώς διαθέτουν ποσοστά σε ακτοπλοϊκές εταιρείες (SuperFastFerriesκαι BlueStarη MIG, ΗellenicSeaways η Τράπεζα Πειραιώς).

Ως εναπομείναντα επιχειρήματα, οι δυο εταιρείες προβάλλουν το γεγονός ότι η χώρα μας διαθέτει την πολυτέλεια δυο full service αεροπορικών εταιρειών, καθώς δεν υπάρχει σήμερα άλλη ευρωπαϊκή χώρα με πληθυσμό κάτω των 40 εκατ. κατοίκων, που να διατηρεί δύο full service εταιρείες, με διεθνή δραστηριότητα.

Πέρα από αυτό, οι μέτοχοι των δυο εταιρειών επισημαίνουν στην Ε.Ε. ότι «αν συνεχιστεί η οικονομική τους αιμορραγία, τίθεται υπό αμφισβήτηση η βιωσιμότητά τους». Τα ταμεία της Aegean Airlines αντέχουν για 3-4 χρόνια, ενώ ο όμιλος της ΟΑ υπολογίζεται ότι μπαίνει μέσα ημερησίως 800.000 ευρώ.

Οι δυο εταιρείες έχουν εφαρμόσει κατά κόρον προγράμματα αποχώρησης προσωπικού και συνάμα αναθεωρούν τα δρομολόγιά τους.

Του Φώτη Φωτεινού

Όπως δημοσιεύθηκε στην «Ι» το Σάββατο 30/10

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s