Eπιφυλάξεις Αλμούνια για τη συγχώνευση O.A.-AEGEAN


Εξαιρετικά δύσκολη καθίσταται η έγκριση της συγχώνευσης των δύο μεγαλύτερων αεροπορικών εταιρειών της χώρας, της Olympic Air και της Aegean, από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν. Μονοπώλιο σε πολλές εσωτερικές γραμμές, μονοπώλιο στις υπηρεσίες εδάφους και δεσπόζουσα θέση στις άγονες γραμμές, τα αγκάθια που εμποδίζουν τη συγχώνευση. Η οριστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα ανακοινωθεί στις 12 Ιανουαρίου, το γεγονός ωστόσο ότι τον Οκτώβριο ο αρμόδιος επίτροπος Χοακίν Αλμούνια μίλησε δημόσια για τα σημαντικά προβλήματα που δημιουργεί αυτή η συγχώνευση αποτελεί μάλλον κακό οιωνό για την έκβαση της υπόθεσης.

Μάλιστα, ο Ισπανός επίτροπος επικαλέστηκε ένα προηγούμενο απόπειρας συγχώνευσης που προσέκρουσε στην άρνηση των Βρυξελλών και τελικά ματαιώθηκε. Πρόκειται για την απόφαση συγχώνευσης που είχαν λάβει οι αεροπορικές εταιρείες Air Lingus και Ryanair. Η συγχώνευση απορρίφθηκε με το επιχείρημα ότι οι παραπάνω εταιρείες είχαν τον έλεγχο του συνόλου της αεροπορικής αγοράς της Ιρλανδίας.
Όπως επισημαίνουν στις Βρυξέλλες, η Κομισιόν οφείλει να διασφαλίσει ότι η εξυγίανση στον τομέα των αερομεταφορών δεν θα γίνει εις βάρος των καταναλωτών και των επιχειρήσεων στην Ευρώπη. Με άλλα λόγια, οι κοινοτικοί θέλουν οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις να συνεχίσουν να έχουν ανταγωνιστική επιλογή αεροπορικών υπηρεσιών στην Ελλάδα, όσον αφορά τόσο τους ναύλους όσο και τις διαδρομές, ιδίως σε περίοδο οικονομικής δυσπραγίας.
Ενδεικτικό της δυσκολίας που παρουσιάζει ο φάκελος της συγχώνευσης των δύο ελληνικών εταιρειών από πλευράς ανταγωνισμού είναι και το γεγονός ότι καθυστερεί η λήψη απόφασης, δεδομένου ότι στις 30 Ιουλίου, όταν η Επιτροπή ανακοίνωσε την έρευνα εις βάθος, είχε θέσει ως προθεσμία ολοκλήρωσης της εξέτασης τις 90 εργάσιμες μέρες, δηλαδή την 7η Δεκεμβρίου 2010. Στη συνέχεια, τον Οκτώβριο, μετέθεσε την καταληκτική ημερομηνία για τη 12η Ιανουαρίου.

Τρία εμπόδια
Ο φάκελος της συγχώνευσης, που αυτή την περίοδο βρίσκεται στο μικροσκόπιο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, παρουσιάζει τρία σημαντικά προβλήματα που καθιστούν δύσκολη τη λήψη θετικής απόφασης χωρίς τροποποίηση των όρων της συμφωνίας.

Το πρώτο και σημαντικότερο που προέκυψε στη διάρκεια της προκαταρκτικής έρευνας είναι ότι η προτεινόμενη συγκέντρωση-συγχώνευση θα οδηγήσει σε πολύ μεγάλα μερίδια αγοράς και ίσως σε μονοπωλιακή θέση σε πολλές εσωτερικές διαδρομές στην Ελλάδα, καθώς και σε διάφορες διεθνείς διαδρομές. Κατι τέτοιο απαγορευεται αυστηρά από την κοινοτική νομοθεσία.

Επιπλέον, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού έχει εντοπίσει δύο ακόμη σοβαρά προβλήματα, που έχουν να κάνουν με την αγορά υποχρεωτικής παροχής δημόσιας υπηρεσίας σε διαδρομές στην Ελλάδα (άγονες γραμμές) και με την παροχή υπηρεσιών εδάφους σε ορισμένους ελληνικούς αερολιμένες.

Αναφορικά με τις άγονες γραμμές, στις Βρυξέλλες επισημαίνουν ότι η συγχώνευση θα συνενώσει τους δύο ισχυρότερους και πλέον αξιόπιστους φορείς, σε σύγκριση με άλλες μικρότερες ανταγωνιστικές επιχειρήσεις που υποβάλλουν προσφορές σε διαγωνισμούς για διαδρομές προς αποκλειστική εκμετάλλευση έναντι επιδότησης. Αυτό σημαίνει ότι στην ουσία δεν θα υπάρχει ανταγωνισμός για τη διεκδίκηση των άγονων γραμμών.
Σχετικά με τις υπηρεσίες εδάφους, στην Κομισιόν αναφέρουν ότι η συγχώνευση οδηγεί τουλάχιστον σε καθετοποίηση μεταξύ των μερών σε διάφορους ελληνικούς αερολιμένες.
Στις 24 Ιουνίου 2010 η Επιτροπή έλαβε γνωστοποίηση προτεινόμενης συγκέντρωσης με την οποία ο όμιλος επιχειρήσεων Βασιλάκη, ο όμιλος Marfin Investment Group και ο όμιλος Λασκαρίδη θα αποκτήσουν κοινό έλεγχο μιας νέας επιχείρησης που θα προκύψει από τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων δύο ανεξάρτητων μεταξύ τους ελληνικών επιχειρήσεων:
– της Aegean Airlines Α.Ε. και
– της Olympic Air Α.Ε., της Olympic Handling Α.Ε. (Olympic Handling) και της Olympic Engineering Α.Ε. (Olympic Engineering) (από κοινού Olympic).
Ο όμιλος Βασιλάκη πραγματοποιεί επενδύσεις στους τομείς της εκμίσθωσης αυτοκινήτων, της χρηματοδοτικής μίσθωσης αυτοκινήτων, της εισαγωγής και διανομής αυτοκινήτων, των υπηρεσιών εδάφους σε αερολιμένες και των αεροπορικών μεταφορών (μέσω της Aegean Airlines).

Ο όμιλος Marfin πραγματοποιεί επενδύσεις στους τομείς των τροφίμων και ποτών, των θαλασσίων μεταφορών (ιδίως μέσω του ομίλου Attica, στην ιδιοκτησία του οποίου ανήκουν οι εταιρείες Superfast Ferries και Blue Star Ferries), των αεροπορικών μεταφορών (μέσω της Olympic Air), των υπηρεσιών εδάφους σε αερολιμένες (μέσω της Olympic Handling), των υπηρεσιών συντήρησης, επισκευών και τεχνικού ελέγχου αεροσκαφών (μέσω της Olympic Engineering), της περίθαλψης υγείας, των ακινήτων, της πληροφορικής & των τηλεπικοινωνιών, του τουρισμού και αναψυχής, καθώς και των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.

Ο όμιλος Λασκαρίδη πραγματοποιεί επενδύσεις στους τομείς των αεροπορικών επενδύσεων (μέσω της Aegean Airlines), των υπηρεσιών εδάφους σε αερολιμένες, των θαλασσίων μεταφορών και των ναυπηγείων, του τουρισμού και των ακινήτων.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s